Rahustav une-eelne rutiin, mis on igal Ôhtul samasuguse tuttava mustriga, aitab beebil varakult aru saada, et uneaeg on lÀhenemas, mis omakorda aitab tal rahulikumalt uinuda. Tuttav une-eelne rutiin aitab reguleerida beebi kehakella, mis aitab saavutada paremaid uneharjumusi. Beebi on rohkem lÔÔgastunud, kui ta teab, mis jÀrgmisena juhtuma hakkab. Lisaks sellele on une-eelne rutiin ideaalne vÔimalus veeta pika pÀeva lÔpetuseks oma pisikesega kvaliteetaega.
JÀrgnevalt toome mÔned nÀpunÀited, kuidas head une-eelset rutiini saavutada:

Ära alusta une-eelse rutiini juurutamisega kohe pĂ€rast sĂŒnnitust. Esimeste elupĂ€evade ja isegi nĂ€dalate jooksul soovib vastsĂŒndinu palju magada, ta vajab sĂŒnnist taastumisaega. Samuti vajad ka Sina sĂŒnnitusest taastumiseks aega, seega vĂ”ta need pĂ€evad ning puhka ka ise. TĂ”enĂ€oliselt lĂ€heb mĂ”ned nĂ€dalad aega, enne kui beebi pĂ€evadesse hakkab mingigi rĂŒtm tekkima (milline see pĂ€evarĂŒtm olema saab, on jĂ€llegi vĂ€ga erinev).

JĂ€lgi beebi magamisharjumisi. Kui Sa mĂ€rkad, et on tekkinud mingisugunegi pĂ€evarĂŒtm, siis enne une-rutiiniga alustamist jĂ€lgi mĂ”nda aega, millal lĂ€heb beebi Ă”htul esimest korda pikemaks ajaks magama. Kui Sa oled hakanud aru saama, kuna ta esimese pikema une teeb, siis alusta une-eelse rutiiniga enne seda. NĂ€iteks kui beebi magab jĂ€rjest Ă”htul kella kaheksast öösel ĂŒheni, siis alusta rutiiniga 19:15-19:30.

Alusta aeglaselt. Kui Sa oled valmis alustama une-eelse rutiini juurutamisega, siis hakka aeglaselt jĂ€rgmise kuu jooksul sisse tooma rutiini osasid, mida soovid kasutada. TĂ€psemalt toome nimekirja une-eelse rutiini tegevustest allpool. See on Su enda ja sisetunde kĂŒsimus, milliseid tegevusi otsustad unerutiini kaasata, aga oluline on pĂŒsivalt igaĂ”htu samasid tegevusi korrata, et beebi saaks aru, et need viitavad uneaja saabumisele.


LĂŒhenda rutiini pĂ€evaste uinakute jaoks. Aja jooksul vĂ”id avastada, et une-eelne rutiin toimib hĂ€sti ka pĂ€evauinakute jaoks. Kasuta Ă€ra saabuva uneaja vihjeid, mida Su laps juba tunneb  ning tee neid ka enne pĂ€evauinakuid. Kuigi pĂ€evasel ajal ei pruugi olla aega teha pikem vanniskĂ€ik, siis vĂ”ib sobida nĂ€iteks unejutu lugemine.

Kohanda une-eelset rutiini vastavalt vajadusele. Kuigi on oluline pÀrast hea une-eelse rutiini saavutamist olla sellega jÀrjepidev ning korrata seda igal Ôhtul, siis on sama oluline beebi kasvades rutiini vastavalt vajadustele kohandada. NÀiteks esimestel elukuudel vÔib vann beebit rahustada ning sobida ideaalselt une-eelse rutiini osaks, siis vanemaks saades vÔi vanniaeg olla rohkem aktiivne mÀngimine ja veega pritsimine ning liigselt ergutada. Sel juhul on mÔistlik vannitamine viia une-eelsest rutiinist kaugemale.                                                                      

Kuigi iga pere ja harjumused on erinevad, siis vĂ”iks beebi uneaja algus olla ajavahemikul 18:30-20:30. Hilisemal ajal on beebi suure tĂ”enĂ€osusega juba ĂŒlevĂ€sinud. Nagu juba soovitasime, siis katsu alguses unerutiin hoida lĂŒhike, esialgu piisab 20-30 minutist, hiljem vĂ”iks selline une-eelne rahulikum aeg pikeneda vĂ€hemalt ĂŒheks tunniks. Selline vaiksem tund maha rahunemiseks enne magama minekut vĂ”iks ka hiljem juba kooilapse igapĂ€evarutiini osa olla.

JÀrgnevalt toome mÔned tegevused, mida vÔib une-eelses rutiini osaks muuta:

Vaikne ja rahulik mÀng

Vannitamine

Pidzaama selga panek

Head ööd ĂŒtlemine kĂ”igile (ja kĂ”igele, mĂ”ni laps, eriti juba suurem, soovib kĂ”ikidele lemmikmĂ€nguasjadele ĂŒkshaaval head ööd soovida)

Unejutu lugemine

Unelaulu laulmine

Kerge massaaz ĂŒle terve keha

Imetamine vĂ”i pudelist söömine (soovitatav on mitte lasta lapsel sĂŒĂŒes uinuda ning kui laps jĂ€rjepidevalt siiski soovib sĂŒĂŒes uinuda, siis tuua see une-eelses rutiinis ettepoole ning nĂ€iteks pĂ€rast söömist alles ööriided selga panna)

Head ööd musi vĂ”i unesĂ”nad (valida sobivad sĂ”nad ning neid iga kord öelda, kui laps oma voodis ning enne toast lahkumist, nĂ€iteks „maga hĂ€sti, emme on siinsamas“ vĂ”i lihtsalt „tuduaeg“)

See on iga pere otsus, mida nemad soovivad une-eelses rutiinis teha. EelkĂ”ige tuleb lihtsalt kindel olla, et valitud tegevust Sinu beebit rahustavad, mĂ”ne beebi jaoks on vannitamine lÔÔgastav ja rahustav, teise jaoks hoopis ergutav. Juba pool tundi enne une-eelse rutiiniga alustamist vĂ”iks Ă”hkkond kodus olla vaiksem, televiisor ja muud nutiseadmed vĂ”iksid olla vĂ€ljalĂŒlitatud ning valgustus mahedam, taustmĂŒra rahulikum.

Kui Sa oled juba Sinu lapse jaoks toimiva unerutiini leidnud, siis tee seda jÀrjepidevalt iga Ôhtu, isegi siis kui olete kodust eemal. Tuttav ja turvaline une-eelne rutiin vÔib aidata lapsel ka vÔÔras keskkonnas paremini magada.

Regulaarse pÀevakava loomine söömiseks, magamiseks ja mÀngimiseks, vÔib muuta kooskasvamise palju lihtsamaks ja etteaimatavamaks. JÀrgnevalt toome mÔned ideed, kuidas edukalt pÀevakava jÀrgimist harjutama hakata.

Harjuta beebile varakult sisse kindel une-eelne rutiin. Une-eelse rutiini olemasolu on vÔtmeteguriks ka pÀevakava loomisel, kuna see aitab saavutada regulaarsust ööunne minekul.

Õpeta beebile erinevusi pĂ€eva ja öö vahel
Paljud beebid ajavad mingil hetkel sassi pÀeva ja öö. PÀeva ja öise aja erinevustest arusaamine vÔib osutuda vÔtmeteguriks hea pÀevakava saavutamise juures.

JĂ€lgi oma beebi vajadusi
Erinevad veebilehed, raamatud, teised vanemad on kindlasti abiks mĂ”istmaks, milline pĂ€evakava sobib Su beebile, ent kindlasti tuleks jĂ€lgida beebi enda poolt antavaid signaale, millised on just tema vajadused. Oma beebi kĂ€itumismustrite mĂ”istmine vĂ”tab kĂŒll aega ja kannatust, aga tasub pidada beebi tegevuste kohta mĂ”nda aega pĂ€evikut. Kirjuta ĂŒles uneajad, söögiajad, mĂ€nguajad jne ning kasuta seejĂ€rel seda pĂ€evikut, et paika panna pĂ€evakava, mida hakkate jĂ€rgima.

Alustades pÀevakava jÀrgmist, peab see mÔnda aega olema kÔige olulisem
Kui oled pannud paika pÀevakava, mida plaanid hakata jÀrgima, siis tee see esimesel paaril nÀdalal prioriteediks. Kui pÀevakava on saanud kindlaks harjumuseks, siis ei juhtu sellest midagi hullu, kui aegajalt, eriti lÔunasel ajal, tuleb tegevusi muuta.

Ole valmis muutusteks
Esimesel eluaastal areneb laps vĂ€ga suurel kiirusel. Ta peaaaegu kolmekordistab oma kaalu ning Ă”pib uusi oskusi nagu istumine, roomamine ja isegi kĂ”ndimine.  Kasvuspurtide vĂ”i uute oskuste Ă”ppimise ajal vĂ”ib toimuda muutusi ka harjumuspĂ€rases rutiinis. Laps vĂ”ib olla nĂ€ljasem kui varem, vajada rohkem und vĂ”i vastupidi Ă€rgata tihedamini. JĂ€lgi oma last – ta vĂ”ib varsti tagasi harjumuspĂ€rasesse rutiini naasta vĂ”i on see mĂ€rgiks, et aeg on vastavalt lapse arengule pĂ€evakava kohandada.

Muuda pÀevakava vastavalt lapse vanusele
Just siis kui pÀevakava on kinnistunud ja muutunud harjumuspÀraseks, vÔib olla aeg seda muuta. Lapse kasvades hakkab ta vajama jÀrjest vÀhem pÀevaund ja rohkem Àrkveloleku-, mÀnguaega. Samuti hakkab ta sööma lisatoitu. Selliste arenguetappide saabudes on vaja vastavalt teha muutusi pÀevakavas.

Ära eelda tĂ€iuslikkust
Kuigi beebidele meeldib kindel rutiin, siis ole ikkagi valmis igapĂ€evasteks muutusteks. Vahetevahel jĂ€tavad beebid mĂ”ne pĂ€evaune Ă€ra, tahavad sĂŒĂŒa tavapĂ€rasest rohkem, Ă€rkavad varem jne.

Samuti toimub muu elu teie ĂŒmber endiselt edasi – puhkusereisid, vanemad Ă”ed/vennad, plaanid sĂ”prade ja perega jne.💜

Autor

Kirjuta kommentaar