Otsustasime, et koolikius on üks neist asjadest, mille üle me kontrolli ei oma. Me ei saa kontrollida, teiste laste sõnavara, käitumist ega nende mõtteid. Me ei saa neid suunata, käituma elementaarsete viisakustega, kui nad seda ise ei soovi.

Aga me saame kontrollida, kuidas me sellel * kiusul, laseme endal mõjuda, muserdada emotsioone või motivatsiooni koolis käia.

Me saame kontrollida iseenda käitumist tunnis ja vaheajal. Me saame seada, endale eesmärke, ja motivatsiooni pakette, et ühtlaselt õpitulemusi ja edukust parandada.

Me saame eemalduda neist lastest, kes soovivad tunni ajal naerda, sosistada.

Me saame uskuda, et kui meil on sõbrad, saame koolis hakkama, kui meie enda klassis, on levima hakanud, ka kambakius.

Me teame, et koolis, ei muutu, midagi. Seega, esimesel aastal suunasime oma energia, kiusu vastu võitlemisele, andsime järgi ja hakkasime hoopis kokaraamatuid tegema. Eelmisel aastal suunasime energia noortekeskusesse kodukandis ja nüüd on koha leidnud laste vaba aja sisustamiseks Lähte noortekeskus. Tänavu suuname oma energia koos õppimisele. Ja noorteajalehele. Ja oma haridusele. Teadlikult investeerime oma aja haridusse.

Teadlikult plaanime ka avalikult lahendama meie ümber lokkavat * massikiuslikust.

Kuna lastel on koolikohustus, kuni 16 aastaseks saamiseni, peab kool ja õpetajad tagama, turvalise ja kontrollitud õhustiku, edukateks õpitulemusteks. Lapsed, peavad aru saama, et kool on õppeasutus, mitte meelelahutuskeskus. Kui on mingi jama, tuleb teavitada lapsevanemat, ja korraldada vestlusnurk, kus jamasosalejad, koos vanematega osa võtavad. Telefon, on uhkeldus ja mugavusseade ja reaalselt, kui neid helistamiseks, ei kasutata, pole neid vaja.

Lasteaias, on lapsed, üksteisega arvestavad, sõbralikud ja kooli minnes, ei tunne neid äragi. Lasteaias, tehakse ühisüritusi. Koolis, korjatakse raha, et premeerida kiuslikke lapsi teatriskäikude ja kinoskäikudega.

Lasteaias, kui laps käitub valesti, järgneb tõsine jutuajamine, selgitusega, mis tehti valesti. Koolis, patsutatakse pead, ära rohkem nii tee ja sedagi vaid valitul seltskonnal.

Meie piigal, esimeses klassis, on vähemalt üle aegade parim klassijuhataja. Kord ja präänik, ja süsteem toimib. Respekt!

Me saame olla teadlikud ja muhedad mitmeti. Me seame sisse, oma reeglid ja käitume vastavalt nendele. Teadlikult, ei lase, me enam omale pähe istuda ja teadlikult hakkame * kiusule vastu, oma valitud koduste meetmetega, kuid seejuures hoiame muhedalt kokku ja jääme iseendaks. Teadlikult.

Teadlikult, saame ennast ja kaasalööjaid premeerida, ägedate elamusretkedega. Teadlikult, käia koolis õppimas, suhelda sõpradega noortekeskuses. Teadlikust, investeerida teadlikult iseendasse.

Kuidas sinuga. Liitud?