Kodune nutisõltuvus, olgu see siis vanemate või laste probleem, tekitab pea alati suhtlusprobleeme ja eraldatusetunnet, tagajärjeks võib olla ärrituvus, meeleoluhäired ja isegi depressioon. Iga hetk, kui telefoniekraan mõne teadaande saabudes vilgub, saab tahtejõu proovikiviks.

Telefon võidab siis, kui sa seda teadet vaatad, ja ka siis, kui üritad kõigest väest vaatamist vältida. Telefonisõltuvusest vabanemiseks on mitmeid tõhusaid praktikaid, mida võiksid õnnelikuma pereelu nimel ka oma kodus rakendada.

Telefonivabad alad. Lõpeta telefoni magamistoas laadimine, sest see on koht, kus laed ennast. Ka laste telefonid peaksid uneajal olema käeulatusest eemal. Söögilaua telefonivabaks muutmine on aina populaarsem – ühine õhtusöök telefonivabas alas parandab suhteid ja aitab päevast kiiret elurütmi õhtuse rahulikuma tempo vastu vahetada. Kodus võiksid olla mõned kindlad kohad, kus ei ole mitte kellelgi lubatud telefoni kasutada ja kuhu ka sülearvutiga ei minda.

Telefonivabad kellaajad
See on tippjuhtide hulgas levinud harjumus, säilitamaks tasakaalu era- ja tööelu vahel. Igal perel võiks olla kokku lepitud ühine tund või kaks, mille jooksul keegi telefoni ei puutu. Aega võiks kasutada pigem vestluseks, koos nokitsemiseks, filmide vaatamiseks, lugemiseks või mängimiseks. Selline traditsioon õpetab lapsi rahulikumalt suhtuma olukorda, kui neil ei ole midagi teha, sest igavus ja pideva välise stimulatsiooni puudumine on laste arenguks vajalik.

Samuti on koolilastel soovituslik panna koduste tööde tegemise ajaks telefon endast eemale. Internetti võib vajadusel kasutada hoopis arvutist, sest seal ei ole pidevalt lapse tähelepanu röövivaid rakendusi ega teavitusi.

Telefonivabad perioodid
Võid saada suure üllatuse osaliseks, kui loed kokku kõik tunnid, mille kulutad ise või kulutavad sinu pereliikmed nutiseadme suhtlusrakendusi, sotsiaalmeediat, uudisteportaale või arvutimänge kasutades. Katseta nutiseadmest eemalolekut esmalt ise, siis räägi sellest lapsega ja palu temalgi seda proovida.


Harjuta ennast esmalt nädala sees tööasju sotsiaalmeedias mitte ajama ja telefonikõnesid tehes tõesti üksnes helistama. Meile vaadates ära eksi sotsiaalmeediasse. Lihtsam on alustada nutivaba ajaga nädalavahetusel. Võid üllatuda, kui suur tahtejõu proovilepanek sellest saab! Tulemused on imelised ning piisab juba nädalast, et end värskemalt tunda.

Lülita teavitused välja
Igasugused teavitused tasub välja lülitada. Teavitused panevad südame kiiremini põksuma ja tekitavad ärevust – tekib tuline tahtmine vaadata, mis informatsioon helkiva ekraani või piiksuva heli taga peitub. Kui sa ei saa teavitust kohe avada, kasvab rahutus ja keskendumisvõime kahaneb märkimisväärselt, sest kardame millestki olulisest ilma jääda. Eesmärk peaks olema telefonist kasuliku informatsiooni saamine, mitte telefoni pärast reaalses elus keskendumisvõime kaotamine. Telefoniekraanil olevad teavitused ongi kogu elamuse kõige sõltuvust tekitavam osa – teavitusi avades tekib ajus hetkeks dopamiinitulv (õnnehormoon) ja tunne, et me saame tähelepanu ning oleme asjadega kursis. See dopamiinitulv on aga kiirelt hajuv, jättes asemele tühjuse ja soovi veel midagi sellist kogeda, kuid reaalseid positiivseid emotsioone see asendada ei suuda.

Päriselu on tähtis
Sinu töö või lapsevanema roll võib olla nii kurnav, et soovid enda lähedal hoida telefoni, kuhu võimalusel põgeneda. Pigem võiksid siiski pealiskaudse sotsiaalmeedias suhtlemise või niisama ekraani kruttimise asemel pärisinimesed valida.

Iga kord, kui tahaksid vaadata oma telefoni, vaata hoopis oma lapsi ja abikaasat, kasvõi kodulooma ja loo kontakt hoopis nendega. Tea, et lapsed on vanemate telefonisõltuvuse pärast väga õnnetud ja vanemate tähelepanu võitmiseks hakkavad paljud neist negatiivselt käituma. Kui tegeled tulemuslikult enda sõltuvusega, muudad sellega kogu perekonna käitumis- ja suhtemustrit!

Erinevalt rakendustest, teavitustest ja Facebookist, ei saa lähedaste ja sõpradega mõnusalt veedetud aega kunagi liiga palju olla.💛

Autor

Kirjuta kommentaar