Mis poliitikat või ideoloogiat kannavad ühed või teised mänguasjad? Milliseks inimeseks tahavad nad last vormida? Millised on need mänguasjad, millega siinsamas Eestis aastal 2019 mängitakse Mänguasjad tunduvad nii süütud ja armsad. Aga äkki smuugeldavad osad mänguasjad lastetuppa sümboolset “salakaupa”, mis mõjutab lapse alateadvust? Kas mänguasjad võivad teha lastest sõltlased? Äkki on mänguasjadesse kodeeritud sõnumeid, mida te oma lapsele iial ei õpetaks? Kus üldse on teie lapse mänguasjad välja mõeldud ja mis eesmärgil?

Ideoloogia on ideede kogum, mis rõhutab või kannab teatud väärtusi. Võtame luubi alla tüdrukute mänguasjadest nukud Barbie ja Monster High ning poistele mõeldud Legod.

Tundub, et kõik sai alguse Barbiest… Kas pole mitte kena nukk – täiuslik keha, kaunis nägu, pikad ja paksud juuksed, seksikas, alati meigitud ja alati viimasepeal moeriided seljas. Tal on poiss-sõber Ken, kes sõidab luksusautoga ja enamasti veedavad nad aega kuurordides. La dolce vita! Kuid, kas see ongi see, mida me tahame oma pisikestele tüdrukutele sisse kodeerida? Ja kui suureks kasvades avastame, et kõik ei olegi päris nii ideaalne nagu lapsepõlves loodud maailm, siis mis nüüd saab? Tekitab see kadedust, piinlikkust, alaväärsust? Tõenäoliselt pole asi nii hull, aga pisut mõtlema paneb küll.

Aga tundub, et see ei jää päris nii. Appi on tulnud tegelased koletiste koolist ehk Monster High nukud. Koletisfilmidest ja õuduslugudest inspireeritud nukud on sinise, rohelise, roosa või muu nahavärviga ning neile on lisatud eri detaile, näiteks sarved või kihvad. Nukke tootva suurkontserni Mattel nägemuses on Monster High’ nukud mõeldud peamiselt neile, kes Barbie’ga mängimisest juba välja kasvanud ehk vähemalt kuueaastased.

Tutvunud põgusalt Monster High looga jääbki mulje, et need kes ei ole sündinud iluideaalina, tahavad ka siiski olla “keegi”, olla “Mina” suure algustähega. Mis pole ju vale, sest igaüks meist ongi ainulaadne ja kordumatu.

Tutvustus Monster High raamatu tagakaanel ütleb: “Monster High” raamatu alguses avab silmad Frankie Stein, 15-aastane tüdruk, kelle jaoks on see elu esimene päev. Ja seda päriselt, sest tema isa Viktor Frankenstein on tema kokkupanemise äsja lõpetanud. Pisitasa saab selgeks, et Frankie haruldane taust pole siin kandis sugugi haruldane – keskkooli olelusvõitluses võistlevad oma koha, poiste ja tunnustuse pärast tavaliste tüdrukute hulgas ka muumiate, vampiiride ja libahuntide järeltulijad. Loomulikult ei ole lihtne selles virvarris iseendaks jääda… “Monster High. Tere tulemast koletiste kooli” on jäägitult paeluv ja tänapäevast koolielu uue nurga alt tutvustav raamat, mis sobib ka neile, kelle peos on raamat seni olnud tõeliselt haruldane nähtus 😀

Monster Hihg

Eesti Lastekirjanduse Keskus on märkinud selle teose kohta järgmist. Teos mõjub iseenese paroodiana, ehkki sõnum on ju hea – erinevus rikastab. Seda tüüpi raamatutes tütarlaps mitte lihtsalt ei viruta jalaga vastu põrandat, vaid virutab põlvekõrguses saapas jalaga, Ja mitte lihtsalt põlvekõrguses saapas jalaga, vaid Pour la Victoire’i põlvekõrguses saapas jalaga. Ja mitte lihtsalt vastu põrandat vaid vastu laitmatult puhast valget põrandat!!! Kuigi need detailid asjalugu arvestades on täiesti ebaolulised.

Kuid, kas ikka täiesti ebaolulised? Lapsed õpivad täiskasvanuks olemist ja kui õpetus on selline, et “jalgu trampides” on võimalik saavutada soovitut, siis kas see on ikka see, mida me soovime? Ja nende nukkude välimus on ka minu meelest küsitav, sinine, roheline nahavärv, sarved, kihvad jne, riietuses leiduvad detailid – kõik see salvestub meie laste alateadvusesse ja teatavasti on alateadvus päris võimas “keskkond”, mis leiab õigel ajal õige lahenduse arvestades eelnevaid kogemusi. Ei saa mainimata jätta ka Monster High logo, minu esimene reaktsioon – see on ju Hello Kitty pealuu – kas see nii ka on ja mis sõnumit see võiks kanda, jätaks teile endale mõtisklemiseks. Kas tõesti erinevus rikastab???

Surfates Barbie ja Monster High maailmades, leidsin vastukaaluks nuku GoldieBlox’ilt, kellele meeldib matemaatika, teadus ja inseneriamet. Lillad tunked, blondid sassis juuksed ja kõrvale pööratud muigvel nägu – Goldie ei näe välja, nagu tahaks ta oma noorema õega arutada poiss-sõbra teemal. Kui Barbie puhul on kõik seotud moega, siis uus nukk on insener. Goldie liigesed painduvad, ta käed suudavad haarata, erinevalt Barbiest ja teistest tüdrukute nukkudest suudab Goldie seista nagu paljud poistele mõeldud mängutegelased. «Ta ei ole täiuslik, ta ei ole geenius ega iluduskuninganna. Aga ta on uudishimulik, lohakas ja talle meeldib riskida,» on öelnud GoldieBlox’i juht Debbie Sterling.

Võitlus Barbie ja anti-Barbie vahel, vaadake videoklippi https://www.youtube.com/watch?v=fLO0eQuc-sQ On see mõeldud lastele või täiskasvanutele? Ajupesu või võitlus selle vastu?

Põgusalt ja veidike teise nurga alt – loomulikult Legost. Mis on saanud algsetest ehitusklotsidest? Kas on üldse võimalik neid veel saada või on vallutanud kogu legomaailma Chima, Star Wars, Super Heroes, Ultra Agents, Ninjago, Technic, Turtles, Lord of the Rings, The Hobbit, Castle, Galaxy Squard jne jne. Igal ühel oma lugu ja lugu müüb, eriti veel siis, kui sellest on filmid ja kõik võimalik pudi-padi tooted pealekauba. Kui üks tegelane hakkab huvi kaotama luuakse uus. Seejuures ei ole nii, et katsetatakse, kas uus toode müüb või mitte, kindlasti müüb, tehakse nii, et müüb. Need on juba kõrgemad turundusnipid, mida me veel ei valda.

legopilt

Usun Lego arendavat külge ja leian, et see on kasulik. Imepisikesed jupid on head peenmotoorika arendamiseks ja et saada kokku üks vahva auto või maja on vaja kannatust ja mõttetööd, et tulemust näha. Iseasi on lugu multikatega, kelle tegelased on “legod” ja enamustes neis käib võitlus hea ja kurja vahel. Oma lastega on kokkulepe, et pahasid tegelasi me ei osta ja tore on see, et iga kord nad tuletavad mulle seda mänguasjapoes ise meelde.

Teemat kokku võttes võiks öelda, et igas asjas on midagi head ja midagi halba. Säilitades kriitikameelt, tahame lapsevanemaid kutsuda üles mõtlema nende mänguasjade üle, millega teie lapsed mängivad ja millised on võimalikud mõjud lapsele. Millise maailmaga mänguasi last harjutab? Millise rolliga last harjutab (aktiivsus/passiivsus, soorollid, hea/halb, traditsiooniline/uuenduslik, otsustaja/kuuletuja, looja/tarbija)? Milliste tegevustega last harjutab? Mida õpetab? Milliseid väärtushinnanguid juurutab? Millisele ideoloogiale see viitab?